usa roadtrip 2018 osa 2

Matkatarina jatkukoon :)

Las Vegasin jälkeen vuorossa oli San Francisco, mutta ennen sitä piti tehdä pieni koukkaus Losissa. Ajomatka Losiin kesti nelisen tuntia lähes suoraa valtatietä pitkin. Veljen vaimo hyppäsi meidän matkaan ja yhdessä jatkettiin Pacific Coast Highwaylle ja kohti San Franciscoa. Oltiin jo valmiiksi päätetty, että ajetaan mieluummin rantatietä kuin suoraa valtatietä, vaikka matka-aikaa tulisikin reippaasti enemmän.

Kohti Los Angelesia.

Voin kyllä lämpimästi suositella rantareittiä, jos sinne päin lähtee ajeleen. Olimme kuulleet reitistä vain hyvää ja oli kyllä kaikkien suositusten arvoinen!

Koko päivä meni ajaessa, mutta oli niin huikeat maisemat, etteipä tuo haitannut :) Auringon laskiessa ja pimeän tultua alkoi väsymys myös pikkuhiljaa iskeä ja saapuminen San Franciscoon meni tältä kyllä ihan ohi.

Meidän hotelli, The Lodge at Tiburon, sijaitsi Tiburonissa, rauhallisessa pienessä kylässä San Franciscosta koilliseen. Nukuttuamme hyvän yön, lähdimme aamupäivästä tutustumaan San Franciscoon. Keli ei näyttänyt aluksi parhaimpiaan, kova tuuli teki päivästä todella kylmän, mutta onneksi iltapäivää kohti keli lämpeni.

Painted Ladies.

Vaikka sitä on telkkarista nähnyt, kuinka jyrkkiä San Franciscon kadut ovat, on se ihan erilaista kun itse istuu autossa, joka on pysähtyneenä risteyksessä huikeassa yläkenossa. Onneksi autossa oli automaattivaihteet, en kyllä meidän Kialla lähtisi kokeilemaan.

Kävimme ensin Alamo Square Parkissa katsastamassa upeat viktoriaaniset talot, jotka kantavat nimeä Painted Ladies. Oli kyllä ihan huippukauniit talot, olisipa vain päässyt vierailemaan sisätiloissa. Hyppäsimme uudelleen autoon ja ajoimme Pier 39:lle katsomaan merileijonia ja Alcatrazia. Pyörimme hetken kaupoilla ja ostimme tuliaisia, mutta päätettiin jatkaa matkaa autolla.

Jätettiin auto kadun varteen ja jatkoimme matkaa kävellen. Korkeuserot ovat kyllä huikeat ja muutaman ylämäen kun on noussut onkin kiva pysähtyä vetämään henkeä :)

Illalla käytiin vielä syömässä Sausalitossa ennen paluuta hotellille. Seuraavana päivänä päätettiin lähteä patikoimaan Muir Woodsin kansallispuistoon. Matka puistoon on lyhyt, mutta loppuvaiheessa hyvinkin kiemurainen. Parkkipaikka kannattaa varata netin kautta etukäteen, sillä puisto on suosittu ja paikat menevät nopeasti.

Puistossa kasvaa jättimäisiä punapuita, jotka kasvavat parin tuhannen vuoden aikana jopa satametrisiksi! Eipä olleet ihan samanlaisia kuin kuuset mökin pihalla :) Puisto oli ihan mieletön, upeat maisemat, vaikka itse reitti oli paikoin raskas... Tai sitten allekirjoittaneella on kunto rapistunut :)

Usva valuu vähitellen kansallispuistoon.

Sumu oli välillä San Franciscossa todella sankka. Aamut olivat upeita ja aurinkoisia, mutta pikkuhiljaa vuorilta saapuva sumu valtasi näkymät. Muir Woodsin jälkeen lähdettiin ajelemaan ja päästiin Golden Gaten näköalapaikalle, mutta eipä siitä huikeaa kuvaa tullut:)

Tässä Golden Gate :)

Mutta iltapäivällä onneksi sumu hälveni ja saatiin nauttia upeasta auringonpaisteesta.

Tehtiin vielä iltakävely Tiburonissa ennen paluuta hotellille. Tiburon on kyllä todella kaunis pieni paikka, jonka painovoimaa uhmaavat talot ovat taidokkaasti rakennettu erittäin jyrkälle rinteelle. Maisemat olivat kyllä kohdillaan :)

Seuraavana päivänä suunnattiin kohti San Josea. Matkaseurueesta osa halusi päästä käymään Piilaaksossa, joten suuntasimme sinne. Törmäsimme ensin kuitenkin yllättäen Winchester Mystery Houseen. Vaikka olimme Juhan kanssa katsoneet uuden Winchester-elokuvan juuri vähän ennen matkaa, en muistanut yhtään, että talo sijaitsi San Josessa. Päätimme käydä vierailemassa siellä ja oli kyllä yksi reissun parhaita kohteita.

Talossa ei saa kulkea yksin, vaan siellä mennään oppaan kanssa ryhmissä, jonka ymmärsi kyllä heti, kun kierros lähti liikkeelle. Talossa on yli 160 huonetta, valeovia, kattoon päättyviä portaikkoja sekä ikkunoita sisäseinissä ja katoissa. Sisällä talossa ei saa ottaa valokuvia, mutta upeaa puutarhaa saa kuvata. Talo on rakennettu vuosina 1884-1922, joten pinta-alaa riittää.

Talolta jatkettiin kohti Piilaaksoa, joka osoittauti ihan valtavan kokoiseksi alueeksi. Googlen rakennukset tulivat ensimmäisenä vastaan ja käytiin siellä vähän kävelemässä, mutta luovutettiin sen jälkeen ja lähdettiin syömään :)

Seuraavana päivänä kutsui taas pitkä ajomatka ja matkamme viimeinen kohde- Los Angeles!

Reissu jatkuu taas seuraavassa postauksessa, ihanaa uutta viikkoa kaikille!